Praktijkadviseur voor mondzorgers
‘Ik wil het ze zo makkelijk mogelijk maken’
In de jaren dat ik nu als adviseur actief ben heb ik geleerd om me heel goed in mij klanten te verplaatsen, dat is een kwestie van inleven. Als ik hun vragen doorgrond – door vooruit te denken en mij in de ander te verplaatsen – kan ik mijn advies daarop afstemmen. Waar hebben ze behoefte aan als ze net klaar zijn met hun opleiding? Ze zijn jong, wonen soms nog thuis en hebben vaak een studieschuld: ik hoef niet direct een hypotheek voor ze te berekenen. Het werkende leven is nog onbekend terrein, het ondernemen ook. Maar het komt er wel aan.
De vraag achter de vraag
Als een startende medicus aan mij vraagt wat de premie is voor een beroepsaansprakelijkheid geef ik de context mee. Er ligt vaak een vraag achter de vraag. Zoals: hoeveel ga ik verdienen, wat moet ik aan belasting betalen en hoeveel houd ik dan netto over? Dat is wat ze eigenlijk willen weten. Hetzelfde geldt voor extra diensten draaien. Ik reken alle scenario’s door, zodat ze op grond daarvan een goede keuze kunnen maken.
Er gaan soms de wildste verhalen rond over de te reserveren belasting en de hoogte van het netto inkomen. Het liefst heb ik zo min mogelijk ruis op de lijn en laat ik de poespas achterwege. En natuurlijk wil ik dat ze zich vrij voelen om alle vragen aan mij te stellen, de communicatiedrempel moet zo laag mogelijk zijn. Ik raad mijn nieuwe klanten altijd de WaarneemCoach aan, dan kunnen ze voor 18 euro per maand alle vragen stellen die ze hebben over hun onderneming.
Super efficiënt
Ik houd ervan om overzicht te creëren en zo is mijn werkwijze ook ingericht. In mijn werkmap voor de startende medicus zitten checklists. Afvinken is prettig en biedt grappig genoeg juist ruimte voor improvisatie. Het zorgt voor rust tijdens een gesprek. Ik houd tijd over, tijd waarin ik mijn klant kan aankijken en goed kan aanhoren. Dat levert ook weer een berg aan informatie op.
Ik blijf weg van het idee dat je klanten moet opvoeden, ik wil dat ze me vertrouwen en het gevoel hebben dat ze mij alles kunnen vragen.
Specialist en alleskunner
Als ik twee keer een vraag doorgespeeld heb naar onze jurist wil ik begrijpen wat hij doet zodat ik mijn klant zo volledig mogelijk kan bedienen. Natuurlijk weet ik wel wanneer ik een vraag moet doorpassen, maar het is ook goed om zelf zoveel mogelijk te weten. Bij ons krijgen medici een onafhankelijk financieel advies. We hebben alles in huis, of ze nou vragen hebben over inkomstenbelasting en arbeids- ongeschiktheidsverzekering of over hun hypotheekrente. Daar zit echt wel onze meerwaarde, en in mij vinden ze ook nog eens een gespecialiseerd adviseur met allround kennis.
Perfecte dag
Als ik bijvoorbeeld een startende tandarts op weg kan helpen, als een bestaande klant goed bediend wordt door onze binnendienst of als ik de vruchten pluk van eerder advieswerk, dan is mijn dag wel geslaagd. Je krijgt niet altijd feedback op wat je doet, maar als alles samenkomt, voelt het heel goed.
Verantwoorde keuzes
Naast mijn werk sport ik graag. Onder andere CrossFit, voetbal en een weekje snowboarden per jaar. Die drang tot bewegen heb ik waarschijnlijk van mijn moeder meegekregen. Zij is al 30 jaar hardloopster en geeft elke week training in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug. CrossFit en snowboarden doe ik niet in competitievorm, maar voetbal wel. Ik speel al jaren bij HDS in Leersum. Tot een aantal jaar terug in het eerste elftal, maar nu met veel vrienden in het 3e.
Ik vind het belangrijk om gezond te leven. Goed voor je lichaam zorgen door voldoende beweging, goed eten en slapen. Verantwoorde keuzes maken. Een goede parallel tussen mijn privéleven en mijn werk.