Veelgestelde vragen
Hoe ziet het 1e belastingjaar bij Robbie er uit?
Na jouw eerste jaar als zelfstandig ondernemer
Moet je een aantal stappen nemen om aan je fiscale verplichtingen te voldoen. Je hebt dit nog nooit aan de hand gehad, dus alles is nieuw en lastig. Via de button kom je op een pagina waar we je vertellen wat er vanaf de start gaat gebeuren.
Hoe zit het met de machtigingen die ik moet afgeven?
Machtiging voor toestemming aan Robbie
Als je voor Robbie kiest, vragen we een machtiging van je. Hiermee geef je ons toestemming om de belastingaangifte voor je te regelen.
Machtigingen voor de belastingdienst
Daarnaast zijn er machtigingen die direct via de belastingdienst lopen. Deze bestaan uit twee delen.
- Met het 1e deel vragen wij de Vooraf Ingevulde Aangifte bij de Belastingdienst op. Hiervoor moet je de code die je van de Belastingdienst krijgt naar ons mailen. Op deze pagina lees je meer over de machtiging vooraf. Je kunt hier ook met een online formulier je gegevens en de machtigings-code doorgeven.
- Het 2e deel gaat gelukkig automatisch. Dit deel zorgt ervoor dat wij een kopie krijgen van alle aanslagen die je ontvangt van de Belastingdienst. Dit is fijn, want zo weet je dat wij altijd met je meekijken.
Uitstelregeling
Wat is dat eigenlijk een uitstelregeling?
Robbie vraagt uitstel aan voor het doen van aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Dit kan met de uitstelregeling voor belastingconsulenten (beconregeling).
Wij vragen voor al onze klanten uitstel aan. Je ontvangt hierover geen bericht van de Belastingdienst. Uitstel aanvragen is standaard, omdat wij – net zoals de Belastingdienst – niet alle aangiftes in een keer kunnen verwerken. Het verzorgen van je aangifte is ook een zorgvuldige klus.
Robbie vraag uitstel aan vóór 1 mei. Dan krijgen wij uitstel tot 1 juni van het volgende jaar. Voor jou ook handig omdat je zo alle benodigde cijfers beschikbaar hebt. Denk aan je jaarcijfers.
Hoe werkt dat?
– We vragen voor iedereen IN MAART uitstel aan.
– Dan hebben we TOT 1 JUNI van het jaar erna de tijd om de aangifte te behandelen.
– Wanneer je later in het jaar klant wordt, dan vragen we het uitstel al aan tijdens het verwerken van de aanmelding. Uiteraard alleen als je het voorafgaande boekjaar nog wilt laten meenemen.
Voorlopige aanslag
De Belastingdienst stuurt jou aan het begin van het jaar een bericht waarin staat hoeveel belasting je mogelijk moet betalen of terugkrijgt. Dit is de voorlopige aanslag.
Ben je in de afgelopen twee jaar zelfstandig geworden en heb je geen voorlopige aanslag ontvangen? Neem dan contact op met je adviseur om dit te regelen. Dit scheelt je de gebruikelijke belastingrente van 4%.
Wanneer wil Robbie mijn documenten hebben?
Wij vragen voor al onze klanten uitstel van belastingaangifte aan. Zie de vraag over de uitstelregeling.
Wij vragen wat we nodig hebben
Je ontvangt van Robbie bericht wanneer we welke gegevens van je nodig hebben en waarom. Op de pagina regelen kun je zien hoe je de bestanden die wij van je nodig hebben kunt uploaden.
En als je het vergeet…
We helpen je ook herinneren als je het vergeet. Desnoods bellen we je even op. Het is wel belangrijk dat je zo snel mogelijk de gegevens die we vragen doorgeeft. Onze planning is scherp en doeltreffend, maar wel afhankelijk van jouw medewerking.
Welke stukken heeft Robbie nodig?
Bankgegevens
Heb je nog geen bankkoppeling, dan helpt een van onze collega je om deze te maken.
Gegevens belastingaangifte
Op deze pagina staat alles wat je nodig hebt om deze gegevens aan te leveren. Je vind hier onder andere een handige checklist met een overzicht van wat we van je nodig hebben.
Zo snel mogelijk uploaden
Zodra jij alle informatie compleet hebt van het betreffende aangiftejaar is het verstandig om de documenten zo snel mogelijk te uploaden. Op de pagina regelen kun je zien hoe je de bestanden die wij van je nodig hebben kunt uploaden.
Hoe krijg ik mijn administratie goed op orde?
Maak gebruik van Robbie online
Het is belangrijk dat je vanaf het begin alle uitgaven en inkomsten nauwkeurig bijhoudt. Je moet overal bonnetjes van bewaren. Bij voorkeur digitaal (foto of scan) op je computer. Deze facturen/bonnetjes hebben we nodig voor de belastingaangifte. Houd je administratie bij via onze online tool. Je kunt je aanmelden via de button op deze pagina.
Let op
– Let op dat je de facturen en bonnetjes die je niet van je zakelijke rekening hebt betaald – maar wel zakelijk zijn – ook digitaal meestuurt.
– Als je werkt met onze online administratie tool heb je inzicht in je eigen administratie. Via Robbie Online kun je ook eenvoudig facturen opmaken. Je kunt je via de button op deze pagina aanmelden.
Openingsbegroting
Om je inzicht te geven in jouw financiële plaatje maken wij graag na drie maanden een openingsbegroting. Hiervoor hebben wij stukken van je nodig. Wat je moet aanleveren verschilt per beroepsgroep. Neem via de mail of telefonisch contact op met je adviseur. Hij of zij kan je verder informeren.
Jouw adviseur is eigenlijk altijd je eerste aanspreekpunt.
Mocht je naar aanleiding van deze uitleg nog vragen hebben, neem dan vooral contact op met je adviseur.
Btw - ja of nee?
Btw voor medische activiteiten
Medische handelingen die gericht zijn op de persoonlijke gezondheidskundige verzorging van de mens zijn vrijgesteld van btw. De vrijstelling van btw geldt voor: medische beroepsbeoefenaren. tandartsen en tandtechnici. Als dierenarts moet je dus wel btw berekenen.
Nevenactiviteiten
Mocht je nevenactiviteiten verrichten dan moet je daar naar alle waarschijnlijkheid wel btw over berekenen. Vraag je adviseur om advies.
Belastingdienst
Soms denkt de belastingdienst dat je wel een btw ondernemer bent en stuurt je gelijk een aanslag. Schrik hier niet van, maar schakel ons gelijk in. Wij verzorgen dan het bezwaarschrift en lossen het voor je op.
Nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst
Lees meer in dit artikel over de regeling omtrent het nieuwe btw-identificatienummer ontvangen. Deze regeling is 1 januari 2020 ingegaan.
Ik heb vorige week mijn stukken aangeleverd, wanneer heb ik mijn gesprek?
Hoe werkt onze planning?
De planning wordt gemaakt op volgorde van binnenkomst, lever je je stukken als eerste aan dan ben je ook als eerste aan de beurt. Wanneer het gaat om een spoedverzoek, die gaan voor. Daar rekenen wij wel extra kosten voor.
Onze Robbies
– Met de planning houden we rekening met de kwaliteiten van onze Robbie collega’s. Zo heeft elke Robbie collega eigen specifieke talenten, die we graag benutten.
– We proberen dezelfde Robbie collega bij dezelfde klant te houden omdat deze collega het dossier kent. Dat is prettig voor de Robbies en jou als klant. Helaas moeten we soms wel wat schuiven.
Jouw adviseur is eigenlijk altijd je eerste aanspreekpunt.
Mocht je naar aanleiding van deze uitleg nog vragen hebben, neem dan vooral contact op met je adviseur.
Wat moet ik regelen voordat ik aan het werk kan?
Om je hierbij te helpen hebben wij een speciale starters checklist gemaakt.
Inschrijving bij de Kamer van Koophandel
Hoe inschrijven
Regel je digitale voorinschrijving op de website van de Kamer van Koophandel en maak een afspraak bij één van de vestigingen.
- Bij de afspraak met de KvK moet je een ingevuld startersformulier bij je hebben.
- Tijdens het intake gesprek komt je beroep aan de orde. De KvK geeft – naar aanleiding van het door jou opgegeven beroep – een code door aan de Belastingdienst. Dit doen ze met de zogenaamde Standaard Bedrijfsindeling 2008 / update 2019: de SBI-code.
- Belangrijk! -> Zorg dat je de goede code voor je beroep gebruikt. Als er een foute code wordt doorgegeven, gaat de Belastingdienst om een btw-aangifte vragen. Vul je die niet in dan volgen er boetes als gevolg van het in gebreke blijven. Dat willen we graag voorkomen.
- Geef wijzigingen in jouw bedrijfsactiviteiten altijd door, de KvK past dan je SBI-code(s) aan. Ook dit heeft consequenties als je het niet (goed) doet.
- Vraag hulp en begeleiding aan jouw adviseur.
Codes
Meer informatie over de SBI-code(s) vind je op de site van de KvK
Veterinaire dienstverlening
- 75.00 Veterinaire dienstverlening
Medische en tandheelkundige praktijken
- 86.21 Praktijken van huisartsen
- 86.22 Praktijken van medisch specialisten en medische dagbehandelcentra (geen tandheelkunde) februari 2019
- 86.22.1 Praktijken van medisch specialisten en medische dagbehandelcentra (geen tandheelkunde of psychiatrie)
- 86.22.2 Praktijken van psychiaters en dagbehandelcentra voor geestelijke gezondheids- en verslavingszorg
- 86.23 Tandartspraktijken
- 86.23.1 Praktijken van tandartsen
- 86.23.2 Praktijken van tandheelkundig specialisten
- 86.9 Paramedische praktijken en overige gezondheidszorg zonder overnachting
- 86.91 Praktijken van verloskundigen en paramedici
- 86.91.1 Praktijken van verloskundigen
- 86.91.2 Praktijken van fysiotherapeuten
- 86.91.3 Praktijken van psychotherapeuten, psychologen en pedagogen
- 86.91.9 Overige paramedische praktijken (geen fysiotherapie en psychologie) en alternatieve genezers
Ik werk als zelfstandige. Welk deel van de omzet is voor mij?
Wanneer je in loondienst werkt, ontvang je een salaris, maar als zelfstandige werkt dat anders. Je stuurt een factuur voor jouw werkzaamheden naar de opdrachtgever (bijvoorbeeld de praktijk). Dat is jouw omzet. Van jouw omzet betaal je alle zakelijke kosten.
Geld voor de belasting
– Een deel (25% tot 40%) van jouw omzet zet je apart op een spaarrekening voor de belastingaangifte. Zo zorg je ervoor dat je voldoende geld hebt om de belasting te betalen.
– Heb je een voorlopige aanslag lopen, dan hoef je dit niet te doen. Bij een voorlopige aanslag betaal je de belasting per maand vooruit.
Wat betaal ik van mijn zakelijke rekening?
Open een zakelijke bankrekening voor al je zakelijke inkomsten en uitgaven. Kijk even goed bij welke bank dat het handigst en/of aantrekkelijkst is. Of vraag het even aan je adviseur.
- Premies van zakelijke verzekeringen
- Kosten aanmelding geschilleninstantie
- Contributies beroepsverenigingen
- Maandelijkse kosten internet,- en telefoonabonnement
- Contributies voor beroepsverzekeringen
- Inschrijvingskosten KvK
- Inschrijvingskosten BIG
- Aanschaf tas en toebehoren (instrumentarium);
- Aanschaf medicatie bij apotheek voor je tas.
- Representatiekosten (etentjes intercollegiaal overleg etc.)
- Kosten voor bijscholing, cursus of congres
- Kosten mobiele telefoon
- Pensioenpremie*
- Declaraties naar aanleiding van je werkzaamheden bij de praktijk
- Kosten auto van de zaak
*werk je vanuit je eigen bv dan gelden er andere regels. Overleg met je adviseur van welke rekening je de pensioenpremie moet betalen.
Auto - zakelijk of privé rijden?
Als zelfstandige je auto zakelijk of privé rijden levert in beide gevallen aftrekposten op, maar je bent natuurlijk op zoek naar de hoogst mogelijke aftrekpost. Afhankelijk van wat voor auto (merk, leeftijd e.d.) en hoeveel kilometer je gaat rijden, maak je een keuze.
Let op! Er is alleen een keuze moment bij de start van jouw onderneming of bij het aanschaffen van een andere auto. Tussentijds kun je in beginsel niet switchen.
Auto zakelijk rijden
- Het voordeel van zakelijk rijden is dat je alle autokosten van de belasting mag aftrekken.
- Het nadeel is dat je bijtelling moet betalen over de cataloguswaarde van de auto (auto 15 jaar of jonger).
Zakelijk rijden is over het algemeen alleen gunstig bij auto’s van 1 tot 3 jaar oud of ouder dan 15 jaar. Bespreek jouw situatie met je adviseur zodat jullie samen kunnen bekijken wat voor jou voordelig is. Let op! dit geldt ook voor buitenlandse autokosten. Denk bij autokosten aan bijvoorbeeld brandstof, onderhoud, verzekering en motorrijtuigbelasting
Elektrisch rijden
De bijtelling bij een volledige elektrische auto is afhankelijk van verschillende factoren. Vraag advies op maat als je een elektrische auto op het oog hebt.
Youngtimer-regeling
De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer (een auto ouder dan 15 jaar), dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk.
Auto privé rijden
De kilometers die je rijdt tijdens je dienst en je woon-werkverkeer registreer je op je factuur voor de praktijk. Naast deze kilometers mag je alle kilometers registreren die je maakt voor jouw onderneming. Denk hierbij aan ritten:
- die worden gemaakt voor het krijgen van opdrachten en onderhouden van netwerken.
- voor nascholing, cursus, congres.
- naar bijvoorbeeld Robbie Kompleet.
- voor het kopen van een printer, ophalen verloskoffer etc.
Bij het privé rijden van de auto heb je alleen aftrek voor de kilometers die je zakelijk rijdt. Het voordeel is dat je geen bijtelling betaalt.
Let op! Je mag alleen een kilometervergoeding opvoeren. Alle andere kosten komen niet voor aftrek in aanmerking.
Hoe zit het met de DBA?
Meer over de stand van zaken vind je deze speciale pagina over de wet DBA op de site van Raadgevers Kuijkhoven. Is er nieuws, dan kun je dat hier vinden.
Hoe zit het met de verschillende toeslagen?
Als (para)medicus heb je over het algemeen een hoog (start)salaris. Dit betekent dat je waarschijnlijk geen recht op huur- of zorgtoeslag hebt. Wij adviseren je om dit soort toeslagen direct stop te zetten als je aan het werk gaat.
Als de belastingaangifte is gedaan en het blijkt dat je wel recht hebt op een toeslag, dan vragen we deze achteraf voor je aan.
KIA - kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
Hoe zit dat met investeringen
Als je in een boekjaar meer dan € 2.801,- investeert in bedrijfsmiddelen, kom je in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit geeft recht op een extra aftrekpost van 28%. Elke afzonderlijke investering moet minimaal € 450,- bedragen.
De hoogte van de KIA hangt af van het totale investeringsbedrag. Hier vind je de tabel voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Ook kosten voor de verbetering van een bestaand bedrijfsmiddel komen in aanmerking voor de aftrek, mits het bedrijfsmiddel zelf aan de voorwaarden voldoet. Onderhoudskosten vallen in de regel niet onder kosten voor verbetering.
Voorbeelden van investeringen zijn: laptop, telefoon, dokterstas en iPad. Let op! Een auto valt niet onder de KIA.
Urencriterium
Welke uren tellen mee voor het urencriterium?
Als je in een boekjaar meer dan 1.225 uur besteed aan je onderneming heb je recht op de ondernemersaftrek. Houd vooral je uren dus goed bij.
De uren die hieronder vallen zijn bijvoorbeeld:
- Reizen
- Fysieke werkzaamheden
- Administratie
- Bijscholingen en cursussen
- Bezoek financieel adviseur
Je moet aannemelijk kunnen maken dat je 1.225 uur hebt gewerkt. Dit kun je administreren in Robbie Online.
Ondernemer. Hoe dan?
Vooral als je net aan de slag gaat zit je hoofd vol vraagtekens. Daarom hebben we dit rijtje veel voorkomende vragen voor je samengesteld.
Mis je nog wat? Laat het ons weten. Stuur een mail met je vraag naar info@robbiekompleet.nl.
Robbie online
Maak gebruik van onze online administratietool.
Dat is wel zo makkelijk.