belastingplannen werkgevers

Doorgeven betalingen aan zelfstandigen; een update

Op 29 september hebben wij jullie geïnformeerd over het doorgeven van betalingen aan zelfstandigen.

Wij merken dat onze klanten veel vragen over dit onderwerp hebben. Mede naar aanleiding van de berichtgeving op de websites van de LHV en de KNMT. De KNMT schreef op haar website dat de Belastingdienst heeft bevestigd dat het aanleveren van informatie over betalingen waarbij geen btw in rekening is gebracht inderdaad verplicht is. De Belastingdienst wil deze informatie deze maand ontvangen.

Hoe je de informatie kunt aanleveren, kun je vinden op de website van de Belastingdienst.

Het betreffende deel van het artikel over de belastingplannen voor werkgevers in de zorg

Doorgeven betalingen aan zelfstandigen

Vanaf 1 januari 2023 moeten betalingen aan zelfstandig praktijkwaarnemers en andere zelfstandigen in veel gevallen aan de Belastingdienst worden doorgegeven. Dat staat in een handleiding die de Belastingdienst op haar website heeft geplaatst.

In handleiding staat dat inhoudingsplichtigen ieder jaar de Belastingdienst moeten informeren over betalingen die zij gedaan hebben voor werkzaamheden en diensten die zij van natuurlijk personen afnemen als daarbij geen btw in rekening wordt gebracht. Uiterlijk op 31 januari van ieder jaar moeten inhoudingsplichtigen aan de Belastingdienst doorgeven:

1- de naam, het adres en de geboortedatum van de ontvanger van de betaling;
2- het BSN-nummer van de ontvanger; en
3- de in het kalenderjaar betaalde bedragen, daaronder begrepen kostenvergoedingen.

Deze verplichting was eerder al – op 7 juli 2021 – gepubliceerd in een besluit. Op dat moment was echter nog niet duidelijk of het besluit ook zou gelden voor ondernemers die vrijgestelde diensten verrichten.

Met de nieuwe handleiding is duidelijk dat deze zogenaamde ‘renseigneringsverplichting’ inderdaad van toepassing is als btw-vrijgestelde diensten worden afgenomen. Die situatie kan zich voordoen bij zelfstandig praktijkwaarnemers. Voor het verzorgen van gezondheidskundige diensten geldt een btw-vrijstelling. Waarnemers die medische diensten verrichten zullen hierdoor veelal geen btw in rekening brengen. De betaling voor deze diensten moet de opdrachtgever nu aan de Belastingdienst doorgeven. Voor bijvoorbeeld dierenartsen is deze regeling minder van belang. Diensten van dierenartsen zijn niet vrijgesteld van btw.

De aan te leveren informatie moet worden opgespaard en tussen 1 januari 2023 en 31 januari 2023 naar de Belastingdienst worden gestuurd. In 2023 en volgende jaren mag de opdrachtgever kiezen of deze gegevens tussentijds worden aangeleverd of aan het begin van het volgende jaar.

Advies of hulp nodig?

Wanneer je hulp nodig hebt bij het voldoen aan deze verplichting of vragen over de regeling kun je uiteraard hierover contact met jouw adviseur opnemen.

Jouw administratie goed geregeld?
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen